Du kan få inackorderingstillägg om du ska bo och studera på en annan ort än din hemort, eller om restiden överstiger två timmar per dag mellan hemmet och skolan.

Regler för gymnasieelever folkbokförda i Partille kommun

Ansökan avser endast utbildningar inom det offentliga skolväsendet. Till studerande utanför detta (som folkhögskolor, fristående skolor med flera) kan statligt inackorderingstillägg beviljas från Centrala studiestödsnämnden (CSN).

  • Ansökan måste göras inför varje nytt läsår.  
  • Inackorderingstillägget kan beviljas om du har en restid på minst 2 timmar.
  • Inackorderingstillägget är ett bidrag till kostnaden för inackordering och hemresor. En förutsättning för att tillägget ska beviljas är att du faktiskt är inackorderad på skolorten eller dess närhet.
  • Inackorderingstillägget kan sökas till och med första kalenderhalvåret du fyller 20 år.
  • Inackorderingstillägg utgår inte till elev som erhåller reseersättning för dagliga resor mellan hem och skola.

Inackorderingstillägg trots att utbildningen finns på din hemort

  • Om du sökt men inte blivit antagen till motsvarande utbildning på hemorten.
  • Om dina föräldrar har flyttat till annan ort och du bor kvar för att fullfölja en tidigare påbörjad gymnasial utbildning. Som regel bör dock studierna ha bedrivits minst en termin. 

Inackordering på hemorten 

Inackorderingstillägg kan beviljas för inackordering på hemorten om dina föräldrar vistas utomlands under huvuddelen av året men du bor kvar i Sverige. 

Utbetalning och belopp

  • Inackorderingstillägget utbetalas den 24:e i månaden till det konto du angivit.  
  • Höstterminen beräknas till 4 månader och vårterminen till 5 månader. 

Alla utbetalningar från Partille kommun går via Nordea. Har du ett konto där får du ditt bidrag automatiskt dit. Har du en annan bank måste du ha en koppling till Nordea. Har du inte det sedan tidigare behöver du anmäla konto till Nordeas kontoregister i länken nedan.

Länk

Anmäl konto till Nordeas kontoregister, Nordeas webbplats.

Ansökan

Signering

Underskrift innebär försäkran om att lämnade uppgifter är sanningsenliga. Om felaktiga eller vilseledande uppgifter lämnas i ansökan i bedrägligt syfte blir eleven eller om eleven är omyndig, föräldrar eller förmyndare, ersättningsskyldig för utbetalda inackorderingstillägg.

Länk

Blankett för Ansökan om inackorderingstillägg (pdf).

Anmälningsskyldighet

Vid avbrutna studier, ej påbörjade studier, flyttning eller annan orsak till att villkoren för inackorderingstillägg inte längre uppfylls återkrävs bidraget från och med aktuell tidpunkt. Elev som får bidraget ska omgående meddela sådana förändringar till utbildningsförvaltningen i Partille kommun via kundcenter.

Kontaktuppgifter

E-post till kundcenter: kundcenter@partille.se.

Telefon till kundcenter: 031-792 10 00.